‘November’ is the extraordinary collaboration between film soundtrack composer and ‘The Young God’s’ drummer Bernard Trontin and Simon Huw Jones, singer/lyricist of ‘And also the trees’. They were brought together by a record shop owner in Geneva not long after Jones had moved from England to live in Switzerland in 2000. Both were admirers of each others work but were unaware they were living in the same town. The initial idea for Jones to contribute a vocal to a track on an album of Trontin’s compositions eventually evolved into a project for a full album which they recorded over a two year period in the garret of eccentric Argentinean sound engineer ‘Sarten’ Asaresi, while the mastering was gived to Denis Blackham (Biosphere, In Gowan Ring, Velma, …). With the simple title ‘November’, the album unites deep, electronic sound-waves, low-fi loops, glitches and rhythmic pulses with a vocal that drifts from subtle melody to poetic narrative and is a unique contribution to the world of electronic music.
« 46 minutes enveloppantes d’une bruine électronique tantôt tiède, qui peut chatouiller l’épiderme d’un groove futuriste et dépouillé (« Another Country ») ou d’une tonalité plus feutrée quand l’empreinte des Trees des mid 90’s surgit (« Melancholy Jane », l’ondoyant « A Part of Me »), tantôt plus glaçante car guidée par la mélancolie (l’instrumental caverneux « Glocken », « Confusing », « Bluebook », le très dark ambient « The Night Watchman »)… D’une beauté confondante, November est une réussite totale. »
C. Fagnot / Versus
« November est une véritable petite douceur automnale et romantique… »
Y.Blay / Elegy
« Ensemble, ils engendrent une nouvelle idée, une petite merveille de poésie et de chansons ambiantes et modernes »
E.Hennequin / D-Side
« Composée de nappes synthétiques subtiles, de boucles pointillistes, de parties de piano parcimonieuses et de glitches intelligemment intégrés, l’electronica impressionniste et pleine de spleen distillée par Bernard Trontin est un écrin parfait pour le chant vibrant et les textes évocateurs de Simon Huw Jones. »
Christophe Lorentz / Premonition
« Aber November erinnert auch stark an die Musik von Geir Jenssen’s Biosphere: sowohl durch das Gewebe der Sounds und die pulsierenden Rhythmen als auch durch die auftauchenden kleinen Melodien, die in Loops müden: wie auf « Bluebook » oder in der Mitte von « The consul’s vision » (eine Referenz auf Malcom Lowry’s Unter dem Vulkan?). Die Stimme von Simon Huw Jones bewegt sich zwischen Singen und Sprechen, sie bringt eine Tiefe in die ätherische Atmosphäre, erreicht melancholische Momente und generiert dessen Erzeugers bevorzugtes Thema: Landschaften als Spiegelungen von Gefühlen. »
Christa Hager / DerStandart